maandag 27 april 2015

K+L 18 : Eerste communie - muziek


 
Bovenste rij van links naar rechts:Louis Henry, Léonie Verhamme, Maxime Coucke, Hasmik Mkhitaryan, Nina Stragier, Tristan Sabbe, Remy Le Roi, Emile Vermeulen, Winter Seynaeve, Arthur Byttebier, Bavo Baert, Ibe Vandewoude, Léon Ballegeer, Justine Verraes, Margaux Desplenter,Alexander Rivera Avila, Alexx Taveirne, Gitta D’Hooghe, Constantijn Leire, Victor Vanhuysse, Seppe Lefebvre, Milan De Koker, Tibe Busquart.Onderste rij van links naar rechts:Pierro Schumann, Gust Demeulenaere, Elias Amandels, Jurre Deschamps, Onah Degain, Annabel Decramer, Matthew Ide, Belanna Cleenewerck, Anaïs Coucke, Jordy Devos, Emma Depraetere, Remy Masselus, Eric De Kerpel


EERSTECOMMUNICANTEN MET DE REIS VAN HUN LEVEN

De kinderen van het eerste leerjaar van basisschool St.-Paulus uit Kortrijk vieren op zaterdag 9 mei hun eerste communie in het thema ‘De reis van mijn leven’. Dit gebeurt in de St.-Maartenskerk in Kortrijk om 10 u. In de klas is de voorbereiding alvast gestart. Liedjes worden aangeleerd, tekstjes worden uit het hoofd geleerd en knutselwerkjes worden afgewerkt. 36 kinderen kunnen al bijna niet meer wachten om hun eerste communie te doen. Hoe verwoorden zij hun verlangen?

Ik denk dat het leuk zal zijn! (Léon)
Ik hoop dat God ons ziet en heel goed voor ons zal zorgen. (Onah)
Voor de mis begint zullen de klokken ‘blij’ luiden. (Maxime)
Hopelijk krijg ik veel pakjes. (Elias)
Ik verlang er al erg naar. (Anaïs)
Jezus mag voor altijd met mij meestappen. (Pierro)
Het wordt een speciale dag. In de kerk kan ik naar alles kijken. Het altaar vind ik het leukst. (Winter)
Ik verlang ernaar om mijn communie te doen. Dan mogen we liedjes zingen. (Margaux)
Als ik in de kerk ben, dan denk ik aan de mensen die dood zijn. Ik verlang naar mijn eerste communie want dan krijg ik cadeautjes. (Nina)
Iedereen is welkom! Als je graag een foto komt maken, dat kan om 9.30 uur in het begijnhof van Kortrijk.
Meester Hedwig en meester Cedric 

DE HEILZAME WERKING VAN MUZIEK

Je herinnert je wellicht nog het begin van de campagne, ook op de televisie, waarin het zingen van liederen of het beoefenen van muziek op instrumenten als een heilzame werking bij dementerenden werd gepromoot. Wij wisten al dat muziek de zeden verzacht. Een pracht van een voorbeeld van de heel ver gaande positieve invloed van muziek, aangemoedigd en begeleid door een muziektherapeute, was ons oud-koorlid Antoon (Antoine) Vanden Bulcke, op 87-jarige leeftijd in Kontich overleden in een woon-zorgcentrum. Antoon woonde met zijn vrouw Monique tot vóór 9 jaar in de Gillonlaan in Kortrijk. Op een bepaald ogenblik vertoonden zich stilaan tekenen van alzheimer zodat hij zelfs in een rolwagen belandde en Monique voor een serieuze beslissing stond: naar een woon-zorgcentrum in Kontich, dicht bij de kinderen. De muziektherapeute, Hanne, begeleidde Antoon daar naar de piano en onmiddellijk zette hij zijn voet op de pedaal en begon hij prachtige muziek te brengen. Zonder enige partituur! Antoon had altijd al een heel fijn muzikaal gehoor, ook tijdens onze koorrepetities en de uitvoeringen. En na de repetitie kon je hem altijd moeiteloos horen tokkelen op de piano. Hij hoorde iets en kon het direct aan de piano weergeven. Een uitzonderlijk talent, een unieke gave.
En wat was nu het wonder? Ja, Antoon werd heel wat beter, kon zich zelfs met een rollator verplaatsen en zijn geest bleef helder tot op het einde van zijn leven, dus negen jaar lang, tot april van dit jaar. Een ongelooflijk resultaat. Hij werd het voorbeeld, zowel op televisie gebracht als in de kranten, van de onverwachte, heilzame werking van muziek bij senioren, niet het minst bij alzheimerpatiënten. Aan Antoon behouden wij een dankbare herinnering van meer dan vijftig jaren trouw lidmaatschap in ons kerkkoor Pro Ecclesia. Moge hij nu verder ‘hemelse’ muziek brengen in die stad boven de wolken, bij zijn Schepper waarin hij steevast geloofde.

 

WIJZIGING LOCATIE
Zoals reeds in een vorige editie aangekondigd: op zaterdag 9 mei om 16 uur brengt ons kerkkoor Pro Ecclesia prachtige, bekende en nieuwe Marialiederen in het begijnhof in Kortrijk. Er zijn ook koorzettingen bij van onze talentrijke organist-componist Dirk Blockeel die trouwens de orgeltoetsen hemels zal doen weerklinken met begeleidingen en zijn eigen bijdragen. Kom luisteren: de toegang is gratis, de organisatie komt van de Vrienden van het Begijnhof en de bewoners. Let wel: de locatie wordt uniek: de Sint-Annazaal van het begijnhof!

 

OPBRENGST BROEDERLIJK DELENHartelijk dank, milde schenkers, voor de opbrengst van de actie Broederlijk Delen tijdens de veertigdagentijd tot en met Pasen. Een mooi en dankbaar resultaat: 2675,39 euro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten