maandag 27 april 2015

Nieuwsbrief 5 : wie heb ik aan de llijn? - Jan Vanden Hoven - open kerk


Hallo, wie heb ik aan de lijn?Het gsm-nummer 0473 37 79 92 is reeds vier jaar in gebruik. Ondertussen goed ingeburgerd en een handig instrument voor wie een intentieviering, een doopsel of huwelijk wil aanvragen. Al vier jaar lang krijg je Christine aan de lijn. Vanaf 5 mei neemt koster Filip het van haar over. Christine blijft de contactpersoon voor de parochie. Dus kan je nog steeds bij haar terecht met vragen over de werking van de parochie op het nummer 056 22 18 78 of 0474 27 69 40.
 
Jan Vanden Hoven getuigde
In dit proces van mijn levensroeping vraag ik me af wat het betekent priester te zijn. Ik weet het niet zeker, ben nog steeds op zoek. Maar het heeft zeker te maken met het sacrament van de voetwassing.Als priester van de kerk van Jezus was ik de voeten van deze kleinen, net zoals de Heer. In mij is er die Christus die zich aan deze kleinen openbaart, vertoont. Het is deze Christus die wil leven dicht bij hen die ver leven van tempels en kerken. Ik word zo "Aanwezigheid van de Tedere Drie-Ene".Ik ben me er meer van bewust dat ik slechts een instrument van God ben. Dat is niet zo simpel als het lijkt. Ik ben geen heilige. Heb mijn fouten. Soms ontplof ik. Ben geïrriteerd. Maar toch, net als ieder van ons, ben ook ik geroepen om het Licht te laten schijnen, om zijn Tederheid te laten voelen.Dit alles is aan mij gebeurd. Ik wilde eigenlijk niet leven in de gemeenschap. Het was niet mijn eerste keuze. Maar ik herken me in de woorden van de profeet Jeremias: "Heer, U hebt mij verleid en ik ben bezweken. U was te sterk voor mij en hebt mij in uw greep gekregen."Ik heb niet gezocht om met straatbewoners samen te leven. Ik was niet geïnteresseerd om (letterlijk) op stap te gaan. Had er geen moed voor en geen verlangen. Ik wilde niet meer bidden. Neen,
dat alles is aan mij gebeurd. Als een sneeuwlawine die over me heen gerold is. En ik heb “Ja” gezegd. Ik ben gelukkig!!!
Welkom in deze Open Kerk
Het dalend aantal kerkgangers dat op zondag tijd maakt om de liturgie mee te vieren mag dan een feit zijn, hetzelfde kan niet gezegd worden van de passanten en toeristen die tijdens een stadswandeling een/onze kerk binnenkomen. Mensen blijven immers aangetrokken tot plekken die hen in verbinding brengen met hun hunker naar innerlijkheid. Een kerkgebouw als het onze betrekt de bezoeker ongewild in de zoektocht van alle mannen en vrouwen die eeuwen vóór ons in diezelfde ruimte tot verstilling kwamen.
Het is dat inzicht dat de medewerkers van Kerk en Toerisme en Onthaal motiveert om met hun aanwezigheid mensen te laten thuiskomen in onze kerk. Het accent ligt al lang niet enkel op het aanbieden van cultuurhistorische informatie. In zekere zin werken zij op het voorplan, maar de omkadering is het werk van een veel bredere groep. Tijdens de sterke tijden en op hoogdagen worden bezoekers geraakt door de liturgische aankleding rond het altaar. Er is het muzikale aanbod dat op zijn beurt een brug is naar spiritualiteit. Er is ook de infokolom van de kinderwoorddienst en de vormselcatechese, de Nieuwsbrief die vlot wordt meegenomen. Het zijn verschillende manieren om de bezoeker te vertellen dat het verhaal God en de mensen binnen onze gemeenschap nog steeds wordt doorverteld.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten