donderdag 26 maart 2015

K+L 13: HET LAM GODS


K+L 13: HET LAM GODS

 

Het schilderij

Wie kent er niet dat beroemde schilderij uit de 15de eeuw van de gebroeders Van Eyck? Het gaat trouwens om meer dan één schilderij: een polyptiek. We kunnen ons niet meer voorstellen dat er zulke fantastische kunstschilders hebben bestaan die er de nodige tijd en het nodige geduld voor overhadden om o.a. Bijbeltaferelen zo minutieus, zo perfect weer te geven. Maar kijk dan eens naar het lam: een straal bloed stroomt uit de keel in een kelk. Als we de volledige polyptiek bewonderen, dan wijst alles erop dat de beroemde, professionele kunstschilders zich op de Bijbel baseerden.

 

Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld, ontferm u over ons

Als gelovige kerkgangers kennen we dit Agnus Dei heel goed. Maar vanwaar komt nu dat beeld van dat Lam? Dat was een van de vragen die we in de laatste Bijbellezing van het boek Openbaring (Apocalyps) beantwoord wilden zien. Wie is dat Lam?

In Op 5 is er maar één waardig om de zeven zegels van 'het (levens)boek' te verbreken en alzo het boek te openen: de leeuw van Juda, die een lam blijkt te zijn. Het lam heeft te lijden gehad, maar heeft uiteindelijk de dood overwonnen. Met unieke beelden uit die tijd wordt verwezen naar de verrezen Heer, naar het bloed van het lam.

 

Op 6: er worden zegels verbroken

Bij het breken van de 4 eerste zegels verschijnt de breekbaarheid en de broosheid van de mens. Hij wordt overspoeld door ziekte, pijn en wangedrag. Het derde zegel verwijst naar de economische uitbuiting van de arme. (lees ook Amos 5,11/ 8,5). Bij het vierde zegel probeert de Dood macht te krijgen, maar slaagt hierin slechts voor een vierde deel.

Bij het vijfde zegel hoor je een belangrijke vraag, die eigenlijk ook onze vraag is: God, wanneer grijp je eens in en vernietig je de (mijn) vijand? IS? Oorlogen? Dictators?

Bij het zesde zegel wordt de broosheid van de mens nog eens onderstreept.

Het hoofdstuk eindigt onverwacht met de toorn van het lam, de toorn van God. Ook dit is, samen met de voorgaande vraag, een uiting van de verwachting van de mens (van de auteur) tegenover God om te laten aanvoelen dat God geen onverschillige God is. Hij kan het kwaad en de pijn van de mens niet goedkeuren, Hij walgt ervan en maakt zich kwaad.

 

De spanning loopt op: wanneer nu eindelijk het laatste zegel?

We moeten wachten tot Op 8 waarin het zevende zegel verbroken en het boek geopend wordt. En wat blijkt nu. in één vers is alles gezegd. Het gaat om de stilte. Welke stilte? De stilte van de verwondering om de nieuwe wereld, het herwonnen paradijs, waar geen traan en geen verdriet meer is … Maar het duurt slechts een halve tijd. De volle tijd is nog niet aangebroken.

We kennen toch: Zie, Ik maak alles nieuw, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

 

Maar onze vraag blijft: waar komt dat beeld van het Lam vandaan?

In  het N.T. zijn er ongeveer 350 verwijzingen naar het absoluut niet te onderschatten, waardevolle, onmisbare O.T., de inspiratiebron voor het N.T. De oorsprong van het lam moeten we dus zoeken in het O.T. Daarom trekken we nu naar het boek Exodus, hoofdstuk 12: het lam dat gemeenschap sticht. Het bloed van het lam brengt bevrijding en leven. De dood gaat eraan voorbij. Bloed strijken aan de dorpel betekent als gemeenschap: op weg gaan met de Heer. Wie kiest voor de farao (geen bloed aan de dorpels) ondervindt slavernij en dood. Farao staat hier symbool voor machtsontplooiing, onderdrukking. Heel het hoofdstuk verwijst naar het feest van Pesach (Pasen), wat betekent: God zal voorbijgaan. Het ritueel van het bloed aan de dorpel is een oud herdersritueel bij het begin van de lente, waar het eerste lam werd geofferd aan de goden.

 

Nu begrijpen we het N.T.: Jezus is het Lam

Ook Jezus vierde Pesach. In het Johannesevangelie trekt Jezus driemaal naar Jeruzalem om er Pesach te vieren. In hetzelfde evangelie sterft Jezus op de voorbereidingsdag van Pesach.

(Joh 19,14;31) Hiermee wil Joh aanduiden dat Jezus het enige paaslam is. Zoals ook Paulus aan de christenen van Korinte wil duidelijk maken: Jezus is het paaslam, voor ons gestorven. Verder doordenken betekent dit: Jezus is het lam van God dat bevrijding brengt, dat leven geeft. Zo kunnen we een parallel trekken met het verhaal uit Exodus.

 

Meteen is de cirkel rond.

We zijn vertrokken vanuit het boek Openbaring, waar het lam centraal staat.

In Op 5,12-13 lezen we immers: Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe en alle kracht, eer, lof en dank. Het lam van het boek Openbaring brengt ons naar het lam van Ex, dat bevrijding en leven brengt. Het bevrijdende lam van God krijgt zijn volheid in Jezus van Nazaret. Zijn trouw tot in de dood toe, zijn levensoffer, werd bevestigd door God in de verrijzenis. Zo trekt hij nu als verrezen Heer met mensen op weg naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar pijn en tranen niet meer bestaan Dit is de apotheose van het boek Openbaring, hoofdstukken 21 en 22.

Deze hoofdstukken lezen we in de laatste lezing van dit werkjaar op donderdag 28 mei.

Iedereen is van harte welkom. Je hoeft absoluut geen theologische studies daarvoor gedaan te hebben. Ben je gelovig en wil je de Bijbel echt leren begrijpen?

Met dank aan Bijbelleider Roger voor deze samenvatting, die echter nooit helemaal de rijkdom van een Bijbellezing kan weergeven.

 

 

OP DE AGENDA

Paasmaandag 6 april in de kapel van het begijnhof om 16 uur: de jaarlijkse herdenkingsmis van zr. Marcella Pattyn en al de Kortrijkse begijnen wordt vocaal ondersteund door het kerkkoor Pro Ecclesia met als voorganger deken Geert. Iedereen is van harte welkom.

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten