HET PAROCHIETEAM VAN SINT-MAARTEN
We hoeven het je niet te vertellen: vroeger was het de pastoor van die
ene parochie of kerk die nagenoeg alles regelde, het beleid voerde. De voorbije
jaren is dat ongetwijfeld veranderd: heel wat leken-vrijwilligers vormen samen
met de priester(s) één ploeg, één parochiaal team.
Deze beleidsmensen vergaderen zeker om de veertien dagen. De agenda die
teamlid Christine ons elke keer stipt bezorgt, vraagt heel wat tijd om alle
punten definitief af te handelen. Na het gebed, een beurtopdracht, wordt het
laatste verslag, door deken Geert ‘online’ keurig en volledig ingetikt,
overlopen en goedgekeurd. Volgt dan de agenda zelf met items als het bepalen
wie de mededelingen zal doen op het einde van de vieringen, het beantwoorden of
bekijken van vragen van de werkgroepen, het plannen en organiseren van de
komende activiteiten kortbij of veraf, al dan niet federaal, het vastleggen van
vergaderingen, nieuws uit bepaalde werkgroepen, de website, het kerkgebouw en
zoveel meer.
Voor de teamleden is het, na de opleiding, een opdracht voor tweemaal
vier jaar, met de keuze om na vier jaar te stoppen. Op de foto zie je de
huidige teamleden. Mocht je interesse hebben om teamlid te worden en meer info daarover wensen, laat het dan
aan een teamlid weten.
Dank je wel!
ACTIEVE VORMELINGEN DANKZIJ DE
CATECHISTEN
Er wordt echt werk van gemaakt om de kandidaat-vormelingen een
verrijkende vorming aan te bieden. Het is al heel druk geweest de laatste
weken. En ondanks de krokusvakantie was de helft van het vormelingengroepje
bereid om met catechisten op vrijdag 7 maart naar de Bosmolens in Izegem te
gaan voor een Let it shine-avond.
Er waren heel wat mooie teksten, liederen en rituelen zoals het
doopwater van alle parochies dat in één bokaal werd gegoten of het
Onzevader-armbandje dat ze allemaal als verwelkoming kregen. Of zoals de chrismaolie die op het water werd
gegoten. En … olie blijft bovendrijven! De kerngedachte van de avond was
ongetwijfeld het bidden en zingen om de Geest. Dat moge blijken uit
verschillende mooie, veelzeggende liedteksten:
Kom, Heilige Geest, ontsteek het vuur
van Uw liefde en
Geest van hierboven
Geest van waarheid, Geest van God
Geest van leven, stroom doorheen ons hart.
Geest van waarheid, Geest van God.
Geest van leven, stroom doorheen ons hart.
Geest van waarheid, Geest van God
Geest van leven, stroom doorheen ons hart.
Geest van waarheid, Geest van God.
Geest van leven, stroom doorheen ons hart.
Hoe
kon het ook anders dan dat de zeer geslaagde avond met brandende kaarsen en het
ritmische lied eindigde This little light
of mine, I’m gonna let it shine.
EEN WEEK LATER …
Amper
een week later, op zaterdag 15 maart, was er al een nieuwe programma-uitdaging:
Met
z’n allen naar het Bijbelhuis in Zevenkerken. Ter plaatste waren er twee
opdrachten voorzien: een eerste groepje ging inderdaad kennismaken met het
Bijbelhuis waar directeur Jean Bastiaens de nodige uitleg gaf. Ze kregen een
zoektochtje mee voor een verkenning door de wondere wereld van de Bijbel.
Catechiste Rika gaf aan het andere groepje eerst uitleg over boetseren. Wat die
vormelingen daadwerkelijk boetseerden, kun je in onze kerk bewonderen in de
catechesekast. De groepjes werden dan omgewisseld.
Nog
was het niet gedaan: dankzij de auto’s van ouders en catechisten was iedereen
weer in Kortrijk beland, in het parochiaal centrum. Eerst de picknick, een
siëstaatje. Nu kwamen er ook acolieten een handje toesteken en werden de
vormelingen in vier groepjes verdeeld voor een startspel in het Begijnhofpark.
Een fotozoektocht, een kaartenhuis maken (jaja, ondanks de wind!), een rebus
oplossen, … De mooie dag eindigde met het beklimmen van de Sint-Maartenstoren
met een prachtig zicht op het grootste gedeelte van de stad. Catechisten,
ouders als chauffeurs, acolieten: proficiat met een dergelijk initiatief!
Bijbellezen in de vastentijd
We lezen Mc 14,
een hoofdstuk waarin heel wat gebeurt en waarin vooral de houdingen van de
leerlingen geschilderd worden tegenover het komende lijden van Jezus. We
vertoeven ook in meerdere situaties. We delen in een feestmaal van Simon, die
ooit melaats was, we maken het pesachmaal mee, we verblijven in de Olijfberg,
we zijn aanwezig bij de verhoring van Jezus door het Sanhedrin (hoge raad) en
zijn getuige van de verloochening van Petrus.
Ondertussen trokken
we naar de hogepriesters waar Judas afspraken maakt om Jezus over te leveren.
We willen de
feiten niet observeren zoals een
neutrale camera dat doet, maar ons inleven in
het gebeuren. We proberen in de huid te kruipen van de verschillende
personages en bevragen hun motieven. We willen de personages in de
verschillende situaties niet beoordelen, maar bekijken met de ogen van het
geloof. Vooral Petrus en Judas worden bij name genoemd en gaan erg ver in het
afwijzen van Jezus. Boeiend is ook de wijze waarop de evangelisten met de
figuur van Judas omgaan.
Merkwaardig in Mc
14 is de vrouw die Jezus met kostbare olie zalft, wellicht de enige die echt
begreep wat er gaande was. Subliem zijn dan ook de woorden van Jezus over die
vrouw: ‘Ik verzeker jullie: waar ook maar ter wereld het goede nieuws
verkondigd wordt , zal ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft
gedaan.’ Dergelijke waardering is de Bijbel erg zeldzaam, zo niet uniek. Waarom
krijgt die vrouw zo hoge waardering?
In het centrum
van Mc 14 zijn we getuige van Jezus die in het pesachmaal brood en wijn
afzondert met de woorden ‘Dit is mijn lichaam, dit is mijn bloed.’ Een ritueel
gebeuren waar we zo vertrouwd mee zijn, maar waarvan we de diepere
werkelijkheid nauwelijks kunnen vatten.
Na de maaltijd
trekt Jezus naar de Olijfberg. Jezus is zich bewust van wat volgt en geeft er
ook betekenis aan. De leerlingen daarentegen beseffen nog altijd niet wat Jezus
te wachten staat. Hun kijk op de ‘messias’ is anders gekleurd. De houding van
twee leerlingen wordt verder in detail uitgesmeerd.
Voor het
Sanhedrin wordt nog eens duidelijk geponeerd wie Jezus is: de messias, de zoon
van de Gezegende. Een geloofsbelijdenis van christenen in de tijd dat het
evangelie van Marcus tot stand kwam, een tijd van vervolging, van totale
verwarring want de tempel en de heilige stad zijn verwoest door de Romeinse
overheersing. De Messias heeft het schijnbaar niet gehaald.
Bij het worstelen
en uitdiepen van Mc 14 laten we ons terloops inspireren door een synoptische
lezing (vergelijkende lezing). Marcus is immers het oudste evangelie. Matteus
en Lucas, die hun evangelie later schreven, leggen soms andere accenten en
kleden het verhaal anders in.
We confronteren Mc 14 met onze tijdsgeest, met onze maatschappij en met ons christen zijn vandaag.
We confronteren Mc 14 met onze tijdsgeest, met onze maatschappij en met ons christen zijn vandaag.
We nodigen je
graag uit voor deze Bijbelse vastenbezinning op:
donderdag 27 maart om 14.30 uur in
het Parochiaal Centrum, Nedervijver 5
en om 20 uur in het
Magdalenalokaal (Marksesteenweg 50A).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten