dinsdag 26 februari 2013

Vasten-blog 15

27 februari 2013: dertiende dag van de veertigdagentijd

Marc Chagall
Abraham en 3 engelen

Het ignatiaanse gebed (1)Bekering midden het leven
Ignatius was heel dynamisch en ondernemend en stond met zijn twee voeten op de de grond. Na zijn bekering stelde hij zich de vraag: Waar gaat het nu met mijn leven heen?" Hij kon die vraag enkel biddend beantwoorden omdat zijn bekering vertrok vanuit de ontdekking dat God iets te maken had met zijn leven en met zijn levenswijze. Zo bracht hij de twee polen - God en het leven- samen in het gebed.
Innerlijk en uiterlijk tot eenheid
Het ignatiaanse gebed vertrekt niet van het verlangen om uit alle drukte weg te vluchten en tot rust te komen. Het zoekt evenmin om zichzelf terug te ontdekken in de versnipperde aandacht, die aan zovele zaken wort besteed. Deze kenmerken mogen er deel van uitmaken, maar het gebed zelf is er niet op gericht. Het gebed wil wat buiten en in je leeft tot eenheid brengen; de plannen die gemaakt worden en degene die je uitvoert, in harmonie houden met je diepste kern, daar waar God met jou bezig is.
Naar God en naar jezelf
Twee voorwaarden moeten vervuld worden om tot die eenheid te komen: een naar God, de andere naar jezelf. Je moet jezelf helemaal los kunnen laten en toevertrouwen aan God:"Neem, Heer, en aavaard heel mijn vrijheid, mijn geheugen, mijn verstand en heel mijn wil, alles wat ik heb en bezit. U hebt het mij gegeven, aan U, Heer, geef ik het terug. Ales is van U, beschik erover geheel volgens uw wil. Geef dat ik U mag liefhebben. Die genade is mij genoeg." Dit is het aflsuitend gebed van Ignatius' 'gesstelijke oefeningen'. Dit is heel betekenisvol. Het toont aan dat je niet meteen tot volledige overgave komt. Je meot je die houding eigen maken.het belangrijkste is dat je dat inziet en ernaar verlangt. Dat verlangen zal je gebed veel sterker ondersteunen dan een gesimuleerde houding die je je nog niet eigen hebt gemaakt. Met dat verlangen sta je in de waarheid; met jezelf iets aan te matigen, niet. Je komt pas tot gebed als je in je waarheid staat, niet als je in een illusie leeft.
Wauthier de Mahieu,sj.


http://www.bijbel.net/ evangelielezing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten