maandag 19 januari 2015

Nieuwsbrief 1

nieuwsbrief 1 17jan15
 
EEN GREEP VAN DE NIEUWJAARSWENSEN AAN HET ADRES VAN ONZE GEMEENSCHAP EN FEDERATIE

 
In Praag vond tijdens de overgang van oud naar nieuw de Europese jongerenontmoeting plaats. Hierbij formuleerde de prior van Taizé vier voorstellen voor concrete verbondenheid.

Eén aspect haal ik er even uit. Veel mensen, veel geloofsgemeenschappen, veel groepen (christen gelovigen, niet-christen gelovigen, niet gelovigen, anders-gelovigen, etc.) focussen zich op wat hen scheidt van elkaar met alle gevolgen vandien voor deze wereld.

‘ Zonder zich op te dringen, kunnen zij (de jongeren, in mijn idee ook de volwassenen) de wereldwijde solidariteit bevorderen, waarbij geen enkel volk en geen enkele mens wordt uitgesloten… Laten we solidariteitsacties organiseren, samen met christenen uit verschillende kerken en ook met mensen die ons geloof niet delen… Laten wij die gemeenschappelijke identiteit beter zichtbaar maken, in plaats van onze verschillende kerkelijke identiteiten te benadrukken.’ (www.kerknet.be)

Dit doet mij het volgende bidden: Heer, laat mij in mijn dagelijks leven, in mijn straat, in mijn werk, in mijn werk(zoekend zijn), in mijn familie, in mijn vrije tijd, in mijn gebed, in mijn luisteren en in mijn spreken gemeenschap vormen met

alle mensen van goede wil om deze wereld bewoonbaarder, warmer, respectvoller te maken en meer te be-geest-eren.’

(Ann D.)
voor 2015 hopen wij:

- dat paus Franciscus niet wordt geboycot in de eigen kerkelijke kringen.

- dat er vrede en rust mag komen in landen waar oorlog en onrust heerst.

- dat het fundamentalisme, van welke opinie ook, zou ophouden te bestaan.

- dat politici verder kijken dan de volgende verkiezingen en het welzijn van alle burgers nastreven.

- dat de rijken minder hebzuchtig zijn. Dat geld, winstbejag en bezit niet de belangrijkste drijfveren zijn in onze samenleving.

- dat de consumptiemaatschappij aan banden wordt gelegd, vrijwillig, zoniet zal ze zichzelf vernietigen.

- dat zwaar zieken omringd worden door de beste zorgen en toewijding en niet bang moeten zijn om te sterven.

- dat eenzamen goede mensen mogen ontmoeten die hen warmte bezorgen.

- dat in ons eigen land het ethische besef zou heropleven. Dat er met eerbied zou worden omgegaan met levensbegin en –einde, zodat babyselectie en –design en euthanasie voor minderjarigen en delinquenten nooit zouden in de praktijk worden toegepast.

(Willy en Lena V.)

*
Met Kerstmis 2011 gaf mgr De Kesel in zijn pastorale brief een aanzet tot oprichting van de Nieuwe Pastorale Eenheden (NPE).

In 2012 kwam hij dit persoonlijk bij ons toelichten; in 2013 werden er vele werkgroepen opgericht en gaf Kurt Ostyn een gesmaakte lezing over "De toekomst van de plaatselijke geloofsgemeenschap". Op vandaag zie ik echter weinig bewegen en betreur ik een gebrek aan dynamiek.

Gelukkig zie ik vele plaatselijke vrijwilligers, met name koorleden, acolieten, vormselcatecheten, kinderwoorddienst-begeleiders, lectoren, en zoveel meer 'dienaren', die vreugde beleven aan hun inzet. Met de woorden van het mooie liedje van de Nederlandse zanger Jantje Smit wens ik u allen van harte voor
2015 : veel "hoop, liefde en vertrouwen"."Ik ken de plannen die Ik met u heb – godspraak van de Heer. Ze hebben uw heil op het oog, niet uw ongeluk, en een hoopvolle toekomst" Jeremia 29:11

(Luc V. )
UIT HET OOG MAAR NIET UIT ONS HART

We merkten al een tijdje dat de fysieke krachten van Geneviève afnemen. ‘De oude dag komt niet alleen ‘ zegt de volksmond. En nu komt daar nog de winter bij met zijn koude en gure dagen. Vandaar de beslissing van de dokter en familie om Geneviève niet meer naar de kerk te brengen. Ze zal haar vrienden - zo noemt ze ons - missen. Bij deze geven we mee dat ze op 29 januari 88 jaar wordt. Een kaartje of bezoekje zal haar gelukkig maken. RVT Sint-Vincentius, Groeningestraat 2, kamer 26.

'IK WAS VEROORDEELD OM OP DE EERSTE RIJ TE GAAN ZITTEN

Wie wil aansluiten bij de viering op zondagavond is gewaarschuwd. Men komt best niet één minuut op voorhand de bidkapel binnengewandeld, anders wordt het zoeken naar een onbezette stoel.
Omdat deze ruimte beter geschikt is…Deze kleine ruimte biedt mogelijkheden…Onze ecologische voetafdruk, het geld van de kerkfabriek of van de gemeente, maar ook met het huidig aantal misgangers, de verbondenheid, minder afstandelijkheid, een betere akoestiek…
… Ik vind het een zéér goeie keuze omdat deze ruimte beter geschikt is om met het huidig aantal misgangers te bidden en te vieren. Deze kleine ruimte biedt mogelijkheden tot verbondenheid om samen te bidden én te zingen. Ik vind het belangrijk in de zondagvieringen zoals ze nu zijn dat er minder afstandelijkheid is. Het luidop bidden kan beter tot zijn recht komen, de samenzang kan 'beter' aangeleerd worden om in verbondenheid liederen te zingen. Het, er is een mogelijkheid dat (luidop)bidden en zingen aanstekelijk wordt ... ook de vredeswens is een sprekend gebaar van verbondenheid, die met velen kan gedeeld worden. Wellicht is het ook een kans om mensen die in de anonimiteit willen blijven te laten ervaren dat het ook anders kan zonder inbreuk te plegen op hun keuze. Mag ik ook van de gelegenheid maken om mee te delen dat het uur van de zondagviering (11.15 uur) voor mij wat vroeger mag?

(Freddy Vantomme)

Conclusie:
tot op vandaag zijn de reacties bijna uitsluitend positief over de zondagse avondviering die tijdens de winterse weken in de weekkapel plaats vindt. Men ziet vooral voordelen en oppert zelfs om het zo te laten (ook als het niet zo koud is). We willen hier uiteraard niet over één nacht ijs gaan (en met de huidige warme winter kan dat nog even duren…. We moeten ook nog een beetje onze draai vinden, de acolieten hun plaats (en werk) kunnen geven, de plaatsing van (wat meer) stoelen bekijken. Maar eindelijk hebben we weer een gevoel van ‘tot de nokken gevuld’. Je hoeft geen meters te overbruggen om je eerste buur een vredeswens te kunnen geven. Je hoort het beter als er gezongen wordt, of samen gebeden. En die samenzang kan ook beter worden aangeleerd. Het verhoogt het verbondenheidsgevoel. Misschien was onze vrees voor mensen die bewust de anonimiteit van de avondmis zochten wat overtrokken. Zo kunnen zij dit eens ‘anders’ ervaren, zich meer als gemeenschap ervaren, zelfs makkelijker God ontmoeten…En met dat laatste willen we zeker ook rekening houden!


NIEUWS VAN JAN VAN DEN HOVEN
Dat is zoals je je nog zult herinneren onze priester-in-zending. Mocht het je interesseren om van hem verrijkende ervaringen of teksten te ontvangen. Ziehier wat hij schrijft:

'Opnieuw heb ik wat neergepend na lang mijmeren omtrent mijn laatste pelgrimstocht.

Je kan de tekstjes bekijken op mijn blog: www.braziljan.wordpress.com waar ik ze in de komende weken publiceer. Als je wenst verwittigd te worden bij de publicatie van ieder tekstje, dan moet je je inschrijven op de blog. Dat kan eenvoudigweg door in de rechterkolom bovenaan in het raampje jouw e-mailadres in te vullen en te klikken. Je krijgt dan een mail in jouw mailbox die je gewoon moet bevestigen! Ik hoop dat de tekstjes jou ook wat inspiratie mogen bijbrengen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten