K+L 36
WE ZETTEN ONS KORT BEZOEK VERDER
WE ZETTEN ONS KORT BEZOEK VERDER
Onze
vriendelijke gids is ook nu Jean Mattelaer die over onze kerk niet uitgepraat
geraakt. We beperken ons en laten het daarna aan de lezer of de bezoeker over:
kom en zie!
Laatst
stonden we aan O.L.V. van de Zeven Weeën en betraden we het Kelderke Gods. Als
we onze wandeling voortzetten, dan komen we aan de bidkapel, ook wel weekkapel
genaamd. Je zou ook kunnen zeggen: de winterkapel en de laatste maanden niet
alleen de ruimte waar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag de gelezen mis
van 12.05 uur plaatsvindt, maar ook de vaste plaats voor de zondagse avondmis
van 18 uur. Laten we – gezien de misurenwijziging – duidelijk stellen dat er in
onze kerk op zondag altijd een viering om 18 uur behouden blijft.
In
deze mooie en toch nog ruime kapel is er een in het oog springende triptiek te bewonderen van een
tijdgenoot van Van Eyck, blijkbaar een streekgenoot, Bernard De Ryckere. Het
driedelig majestueuze werk is op houten elementen geschilderd en niet op doek.
De techniek van de compositie berust op de inspiratie van de schilder, een
techniek die hij bij Van Eyck gezien had: de bijzonderste personages in het
midden en altijd veel kleurig volk erbij.
We
gaan verder en kunnen er niet naast kijken: de fijne, hoge en gedetailleerde Sacramentstoren, absoluut uniek. Waar
zou je nog een tweede kunnen bewonderen? Een prachttoren, nog altijd in
restauratie. Meer wil Jean daar nu niet over kwijt maar er zijn beslist gidsen
of medewerkers van o. a. Kerk en Cultuur die daarover graag een woordje meer
willen zeggen.
Heb
je al eens een analyse van het ontwerp van het middenaltaar gemaakt? Het is nog maar zo’n tien jaar oud. Je kan
gerust van een moderne opvatting spreken. Alles is in natuursteen zoals o.a.
ook de zuilen in onze kerk. Het is dus geen uitzondering. Het geheel geeft een
sobere indruk. Het altaar zelf reflecteert het symbool van de Drievuldigheid.
Doordat er onderaan twee bescheiden openingen gemaakt zijn, kun je besluiten
dat het altaar op drie voeten berust. Kijk dan eens naar de lezenaar: vier
marmeren, rechthoekige blokken op elkaar vanwaar de lector de eerste lezing
voorleest en vanwaarop dan ook het evangelie wordt gebracht en de homilie. Het
verwijst dus naar de vier evangelisten. Het is dus allemaal niet zomaar
gecreëerd, het is geen toeval.
Laten
we ook even aan de preekstoel verwijlen.
Een mooi, neobarokmonument, in alle opzichten heel verzorgde sculptuur, verhoudingen
en vorm. Vier aartsengelen dragen deze preekstoel. Op iedere hoek onderaan zijn
de vier evangelisten voorgesteld, hetzij door een dierenkop of een mensenhoofd.
We
willen ons beperken tot een zicht op het glasraam
van de ‘bosseniers’ (de karabijnschutters) in de zijkapel (ongeveer achter
de preekstoel) van O.L.V van de Bosseniers. Dit glasraam werd heel wat jaren
terug hersteld, gerestaureerd. Bij de afwerking weigerde de toenmalige pastoor
eerst om de factuur te vereffenen maar al spoedig kwam er een compromis en werd
alles betaald.
Dank
je wel, beste Jean, voor al deze weetjes die wel in herinnering mogen worden
gebracht.
OP DE AGENDA
*
De orgelbespelingen in onze kerk zijn in september heropgestart: op de 13de om
16.30 uur stipt concerteert de in Rusland geboren Anna Rusakova. Die gehele
maand staat het werk van Herman Roelstraete (1825-1985) in de kijker en kunnen
we ook genieten van de uitvoering van Advayavada,
nieuw werk van Geert De Praetere.
Al
dit fraais is gratis toegankelijk, maar een vrije bijdrage wordt op prijs
gesteld.
*
Meer dan het vermelden waard is het soloconcert dat Sigiswald Kuijken op
vrijdag 18 september om 20 uur in de Onze-Lieve-Vrouwekerk geeft. De opbrengst
van dit Bachfestijn gaat volledig naar het dynamische ensemble La Petite Bande.
Kaarten bij Dirk Blockeel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten